@article{oai:iwate-u.repo.nii.ac.jp:00010191, author = {佐藤, 信 and 三輪, 譲二}, issue = {12}, journal = {情報処理学会研究報告. グラフィクスとCAD研究会報告}, month = {Jan}, note = {曲線を形状類似性を維持したままで,直感的な操作により形状を洗練化する手法を提案する.この手法では,曲線の制約点での 2 つの導関数ベクトルについて,制約点ごとに非均一な倍率と回転で相似変換した形状との差を最適化により調整することにより,Bezier 曲線を形状洗練化する.このとき,洗練化の特性に合わせて選択した導関数ベクトルのみを変数とするように Bezier 曲線の表現形式を変換し,その変換後の表現変数を最適化することで形状を洗練化する.形状類似性維持のための制約条件としては,曲率の類似性を維持するための制約条件と曲率の変化の類似性を維持するための制約条件を用いる.適用分野としては,曲線形状を直感的な操作により対話的に洗練化する分野がある.特に,クリップアート,挿絵,説明図またはスケッチなどのグラフィックス・コンテンツの形状洗練化のためのインタフェースとして適した手法である., This paper presents a method for refining Bezier curves intutively while keeping the similarity in shape. In the method, the criteria to optimize the shape deformation are the similarities of two derivative vectors at each constrainting position. The scaling factors and the rotations of the similarity at each position of curves non-uniformly result from optimizing the constraints for curve refinement. The Bezier representation is converted into the representation using only the derivative vectors that are suitablely selected for refinement. The shape refinement is achieved by optimizing these converted representation variables. The constraints for similarity of curvature or its variation are employed to keep the similarity in shape. The method is suitable for interactive curve refinement by intuitive manipulation: e.g. interfaces for shape refinement of clip arts, illustrations or sketches.}, pages = {1--6}, title = {導関数ベクトルの非均一相似性制約に基づく曲線洗練化法}, volume = {2011-CG-142}, year = {2011} }