@article{oai:iwate-u.repo.nii.ac.jp:00010213, author = {庄司, こずえ and 村山, 紀章 and 今野, 晃市}, issue = {1}, journal = {The journal of the Society For Art and Science}, month = {Mar}, note = {This paper proposes the method of soft shadow generation by extending the shadow volume to generate outdoor 3DCG images. In our method, two parameters, "brightness of shadow" and "soft shadow range", are introduced to enable various soft shadows in different time zones. This algorithm aims to mount our method onto portable devices, so that the shadow texture for a soft shadow is generated and a soft shadow can be generated with the processing that does not depend on hardware specifications., 本論文では,屋外の3DCGを生成するために,シャドウボリュームを利用してソフトシャドウを高速に生成する手法について提案する. 本手法では,「影の明度」と「ソフトシャドウの範囲」の二つのパラメータを持たせて,時間帯の違いによるいろいろなソフトシャドウの描画を可能にしている. また,本手法は携帯端末上への実装を目標としており,ソフトシャドウを表す影テクスチャを生成し,ハードウェアに依存しない処理でソフトシャドウを生成することができる.}, pages = {1--10}, title = {Study on Outdoor Soft Shadow Generation Method for Mobile Devices}, volume = {6}, year = {2007} }