@techreport{oai:iwate-u.repo.nii.ac.jp:00010447, author = {長澤, 由喜子}, month = {Mar}, note = {科学研究費補助金[一般研究C](課題番号05680001)研究成果報告書, 本報告は,空間イメ-ジ形成における人的要因の影響に関する研究の一環をなすものであり,被験者の日常的音環境が,空間イメ-ジを形成する音評価にいかに影響するかを捉えることを目的とする。具体的には,空間における視覚的音源としての“人間"および“走行車両"の存在が,被験者の日常的音環境によって培われた潜在的音をいかに想起させ,空間イメ-ジの形成に影響を及ぼすかを明らかにしようとするものである。 2つの側面から心理実験を試みた結果,得られた知見は以下に要約される。 1.想起音と街路空間イメ-ジの相関分析 (1)空間における音源の有無によるイメ-ジ変化量は,想起音イメ-ジの“喧騒"因子と最も大きくかかわる。 (2)街路空間イメ-ジの形成に影響を及ぼす人的要因として,出身地・居住年数・住宅形態・音楽聴取の程度・車の運転頻度および人込みへの意識度を特定することができた。 2.空間評価構造における個人差と居住歴 (1)実験対象街路の熟知度が,空間評価構造におけるディメンジョン数の増加あるいは評価構造の複雑化として反映する事実が捉えられた。 (2)評価の寄与率が高いディメンジョン1に注目し,Visual-WeightとSound-Weightのプロット図を求めた結果,評価パタ-ンは〈視覚優先〉〈想起音優先〉〈視聴覚融合〉の3つに分類された。 (3)居住歴に伴う街路の熟知度・車の運転頻度・音楽聴取の程度・人込みの意識度などの日常的音環境との関連において,前述視覚・聴覚の優先性を確認することができた。, This report is a part of the study program on personal factors in formation of space image. The purpose of this report is to clarify the correlation of the formation of space image with the subjects' auditory surroundings of daily life. Two psychological experiments were made by using 'men' and 'running cars' in the picture elements as the image sound sources which would remind the subjects of street noises. The results obtained were as follows ; 1. Correlation analysis between the reminded image sound and the street space image. (1) The image sound factor of 'noisiness' had a most great influence on the street image changes caused by sound image sources. (2) It was clarified that the subjects' personal factors of native places, residential years, housing forms, listening time of music, driving time of cars, and acceptable degree of crowd in the streets, worked to form the differences in street image because of thier familiarity. 2. Correlation analysis between personal difference in structure of space evaluation and familiarity. (1) The familiarity to the street caused the increase of dimension number and complicated the structure of space evaluation. (2) Based on the ratio of visual-weight and sound-weight in the first dimension found by the MDS analysis, the space evaluation patterns were classified 3 groups - visual type, auditory type, and fusion type. (3) The priority of visual and auditory phase was explained related to experiential factors above mensioned.}, title = {生活経験としての音環境が空間イメ-ジの形成に及ぼす影響}, year = {1995} }