WEKO3
インデックスリンク
アイテム
大川小学校事故の教訓を生かした防災教育
https://doi.org/10.15113/00015017
https://doi.org/10.15113/0001501776ea36f1-9a06-4afd-8d53-4308d3578060
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-05-18 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 大川小学校事故の教訓を生かした防災教育 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Education for Disaster Preparedness Based on Lessons Learned from the Okawa Elementary School Incident | |||||||
言語 | en | |||||||
著者 |
徳水, 博志
× 徳水, 博志
|
|||||||
著者別名 | ||||||||
姓名 | TOKUMIZU, Hiroshi | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 大川小学校事故 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 大津波警報10mの意味 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 地形で変化する津波の特徴 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | イメージの力 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 津波防災教育 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | the Okawa Elementary School Incident | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | meaning of great tsunami warning of 10m | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | tsunamis varying depending on the geomorphological features | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | power of image | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | education for tsunami disaster preparedness | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 2011年3月11日に発生した大川小学校事故では児童74名、教職員10名が亡くなった。事故の要因は、避難マニュアルに不備があり、避難場所が明記されていなかったことにある。しかし、なぜ裏山ではなくて、津波がやって来る堤防道路に向かって避難を開始したのか、それが最大の謎である。筆者は、大川小学校の教師たちが判断を誤った要因を北上川越流津波のイメージを持っていなかったからではないかと推測した。つまり、当時の教師は筆者も含めて、津波の知識をよく知らなかったと言える。大津波警報10mとは「平均的な値」であり、実際の到達津波は1/2 ~ 2倍の幅があること、津波は海岸地形や陸上地形で増幅して地域を襲うこと。このような新しい知見を持っておれば、自分の地域を襲う津波を具体的にイメージできて、迅速な避難行動がとれたはずである。津波防災能力とは、①津波についての新しい知見➡②情報の収集力➡③災害をイメージする想像力➡④想定外に対処できる迅速な判断力である。この能力を身に付けるための「津波防災教育プログラム」の概要について述べる。 | |||||||
Abstract | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Seventy-four children and ten teachers from Okawa Elementary School in Ishinomaki, Miyagi Prefecture, died or went missing when a tsunami struck the area on March 11, 2011. This is called the Okawa ES Incident. Its cause was that the evacuation manual did not specify a place of refuge. The greatest puzzle is why the victims started their evacuation toward the bridge-end road over which a tsunami could surge, and not to the mountain in the back of the school. The author guesses the teachers might never have conceived that a tsunami would pass over the Kitakami River and that this misconception had led them to a wrong decision. In a word, at that time the teachers, including the author, did not have sufficient knowledge of tsunamis. The designated 10-meter height for a Major Tsunami Warning by the Japan Meteorological Agency is ‘the average height,’ but in fact a tsunami’s real height varies between half and twice that figure. A tsunami multiplies its height depending on the morphological features of the coast and the land. Armed with the latest knowledge, it would be easier to envisage how a tsunami would strike the area where we live, and to take a prompt action to evacuate from it. The competence to protect ourselves from a tsunami is, ① to possess the latest knowledge about tsunamis ➡② to be able to collect information ➡③ to envisage a disaster ➡④ to be able to make a prompt decision in the event of an unexpected happening. This paper describes an outline of the educational program for tsunami disaster preparedness in which these abilities can be obtained. | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 岩手大学地域防災研究センター | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 災害文化研究会 | |||||||
登録日 | ||||||||
日付 | 2020-05-15 | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者版フラグ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.15113/00015017 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
NCID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12829952 | |||||||
書誌情報 |
災害文化研究 en : Journal of research on disaster culture 巻 4, p. 17-32, 発行日 2020-03-27 |