@article{oai:iwate-u.repo.nii.ac.jp:00015189, author = {孔, 鎭烈 and 田中, 隆充}, issue = {3}, journal = {デザイン学研究}, month = {Jan}, note = {本稿は,菓子等のパッケージに多く用いられる「帯紙」のプロポーションの好みについて,実験を行いその結果を検証し評価した.上述の帯紙は掛け紙とも呼ばれ,商品(箱)全体を包むことができる大きいサイズから紐のような小さいサイズまで様々であり,視覚的概念表現の規定はない.多くは,作り手,売り手が買い手の好みを体験的,感覚的に決めており,上述の帯紙に関して買い手の好みを学術的な側面からアプローチしている研究はない. 本研究では,10 種類のアスペクト比のサイズの箱に帯紙を貼付しそのアスペクト比を用いて実験し,検証の結果,被験者の感覚的反応による視覚的対象の数的規則性を求めることができた.多くの被験者はパッケージの箱と見立てた平面状の長方形(以後設定条件と言う)に対して帯紙の割合が60%〜70%を占めるプロポーションが最も好むプロポーションであることが分かった.その反面,設定条件に対して帯紙の幅が細いプロポーションには好みが低くい結果になった. 菓子等のパッケージで用いられる帯紙は買い手に対し視覚的効果が大きいため,そのサイズの効果を応用することで,今後のパッケージングデザインの考え方の一助になると考える., This experimental study examines customers' preferences to different proportions of Obiikami, or a wrapping band, used to wrap traditional Japanese confections. Obikami sizes, varying from covering a Whole package to stringing a package, are usuaIIy determined based on the persona I experiences and feeling of producers, sellers and customers. Little research has investigated customers' preferences and tastes from academic perspectives. To address this gap, the present research exposed experiment participants to 10 different aspect ratios of Obikami attached to a packages set in a certain conditions. The experiment found the numerical regularities of visual objects based on participants' sensual responses. The respondents tended to prefer a package box most when Obikami covered the 60%-70% of its whole surface. Conversely, the respondents showed less preference to Obikami with narrow widths attached to packages in the set conditions. Given the potentially strong visual effects of Obikami, the findings suggest that the different sizes of Obikami can be applied to designing packages effectively.}, pages = {1--10}, title = {パッケージデザインにおける帯紙のプロポーションの好みに関する研究 : 和菓子生産者のための帯紙のプロモーションの基礎実験}, volume = {66}, year = {2020} }