@article{oai:iwate-u.repo.nii.ac.jp:00015824, author = {加藤, 佳昭 and 宮川, 洋一 and 上野, 耕史 and 森山, 潤}, issue = {2}, journal = {日本産業技術教育学会誌, Journal of the Japan Society of Technology Education}, month = {Jun}, note = {本研究は,医療・介護技術のシステムを題材として,技術ガバナンスレビューを通して技術イノベーション力を育成する中学校技術・家庭科技術分野の授業モデルを開発して実践を試みた。18単位時間の題材を構成し,中学3年生を対象とした実践と技術イノベーション力に関する事後調査を行った。授業の実践においては,全35チームがユーザーのニーズとチームのシーズを踏まえ,各チームで決め出した開発コンゼプトに基づいた製品モデルの開発を行うことができた。技術イノベーション力に関する事後調査では,技術の最適化に着目した調査(調査1),新しい技術的な製品やシステムのアイディアを発想して提案できる力に着目した調査(調査2)を実施した。その結果,調査1では全体の83.8%の生徒,調査2では全体の61.7%の生徒が満足できる状況と判断することができ,開発した授業モデル及び実践は,生徒の技術イノベーション力を育成することに有効であることが示された。, This study established a lesson model for junior high school Technology and Home Economics (Technology Department) with the aim to develop the technological innovation ability through a technological governance review lesson, using the system of medical/nursing technology as a subject. In addition, we attempted to apply the model. We constructed the material for 18 hours and conducted a post-survey on the technological innovation ability. As a result, all 35 teams were able to develop a product model based on the development concept determined by each team, and on the needs of users and the seeds of the team. In Survey 1 and 2,83.8% and 50% of the students, respectively, were deemed satisfied. It was shown that the developed lesson model and practice were effective in enhancing students' technological innovation ability.}, pages = {239--248}, title = {医療・介護技術のシステムを題材に技術ガバナンスレビューを通して技術イノベーション力を育成する中学校技術科の授業モデルの開発と実践}, volume = {63}, year = {2021} }