ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 教育 Education
  2. 報告書

「生活科」の教育心理学的研究―「生活科」の授業づくりと評価を中心に―

https://iwate-u.repo.nii.ac.jp/records/10450
https://iwate-u.repo.nii.ac.jp/records/10450
dfde8d53-7ac8-40d8-b3cf-5393cade495e
名前 / ファイル ライセンス アクション
kakne05680192.pdf kakne05680192.pdf (4.8 MB)
Item type 研究報告書 / Research Paper(1)
公開日 2011-12-22
タイトル
タイトル 「生活科」の教育心理学的研究―「生活科」の授業づくりと評価を中心に―
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 Awareness
キーワード
主題Scheme Other
主題 Evaluation of Life Environment Studies
キーワード
主題Scheme Other
主題 Interest, volition, and attitude
キーワード
主題Scheme Other
主題 Life Environment Studies
キーワード
主題Scheme Other
主題 Lower gardes pupils
キーワード
主題Scheme Other
主題 Method of guidance of learning activities
キーワード
主題Scheme Other
主題 Permanent cumulative record
キーワード
主題Scheme Other
主題 Report card
キーワード
主題Scheme Other
主題 低学年児童
キーワード
主題Scheme Other
主題 合科学習
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習指導法
キーワード
主題Scheme Other
主題 思考・表現
キーワード
主題Scheme Other
主題 指導要録
キーワード
主題Scheme Other
主題 授業づくり
キーワード
主題Scheme Other
主題 教材開発
キーワード
主題Scheme Other
主題 教科書
キーワード
主題Scheme Other
主題 気づき
キーワード
主題Scheme Other
主題 気付き
キーワード
主題Scheme Other
主題 生活科
キーワード
主題Scheme Other
主題 生活科の授業づくり
キーワード
主題Scheme Other
主題 生活科の評価
キーワード
主題Scheme Other
主題 社会認識
キーワード
主題Scheme Other
主題 総合活動
キーワード
主題Scheme Other
主題 自己認識
キーワード
主題Scheme Other
主題 自然認識
キーワード
主題Scheme Other
主題 通知表
キーワード
主題Scheme Other
主題 通知表と指導要録
キーワード
主題Scheme Other
主題 関心・意欲・態度
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws
資源タイプ research report
著者 藤岡, 秀樹

× 藤岡, 秀樹

藤岡, 秀樹

Search repository
著者別名
姓名 FUZIOKA, Hideki
著者(機関)
岩手大学教育学部
登録日
日付 2011-12-22
書誌情報 発行日 1996-03-01
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 科学研究費補助金[一般研究C](課題番号05680192)研究成果報告書
Abstract
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は、「生活科」の授業づくりと評価について,教材心理学の視点から分析を行った。主な結果は,以下の通りである。

(1)「生活科」の先進校の通知表では,観点別評価が多く採用されていた。

(2)指導要録の3つの観点の内,「気付き」と「関心・意欲・態度」が評価に際して困難な観点であることが見いだされた。

(3)「生活科」の授業では,教科書はほとんど活用されていなかった。

(4)「生活科」を履修した児童は,未履修者と比べて,表現力や創造力が少し優れており,「落ち着き」がやや劣っていると教師は捉えている。

(5)「生活科」の評価は,多様な方法が用いられていた。

(6)「生活科」の指導や評価に際しての問題点としては,「通知表・指導要録での評価」や「個に応じた指導の仕方」が多く指摘されていた。

(7)3年生での「理科」や「社会科」における指導上の問題点を明らかにした。

(8)「生活科」の年間指導計画(6校)を紹介した。

(9)「生活科」の授業づくりあり方について,提言を行った。

最後に,本研究の全体的統括を行い,残された課題についても言及した。
Abstract
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this study was to research Life Environment Studies from the viewpoint of educational psychology, focussing on instruction and evaluation.

Main results were as follows :

1) Evaluation of educational objectives in report card was adopted at many advanced elementary schools for Life Environment Studies.

2) Among three viewpoints of permanent cumulative record, "Awareness" and "Interest, Volition, and Attitude" were found difficult to evaluate.

3) Textbooks for Life Environment Studies were hardly used at teaching.

4) Teachers comprehend that pupils who learned Life Environment Studies are slightly better, in both expressive power and creative power, than pupils who didn't learn it, but they also comprehend that the formers are slightly inferior to the latters in the presence of mind.

5) Various methods were used for evaluation of Life Environment Studies.

6) "Evaluation in report card and permanent cumulative record" and "Instructional method appropriate for the need of an individual" are pointed out by many teachers as difficult problems.

7) The problems for instruction of science and social studies at three graders are clarified.

8) Annual instructional plans of Life Environment Studies at six schools are introduced.

9) Making instruction of Life Environment Studies are proposed.

Finally, the general survey is given, and the remaining problems are discussed.
その他のタイトル
その他のタイトル A educational study of Life Environment Studies : Focussing on instruction and evaluation.
著者版フラグ
出版タイプ AM
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:42:09.708398
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3