ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 教育 Education
  2. 01 学術雑誌掲載論文

学習に特異的な困難を示す生徒の認知特性に配慮した見本合わせ法を用いた英単語指導法の検討

https://iwate-u.repo.nii.ac.jp/records/15404
https://iwate-u.repo.nii.ac.jp/records/15404
8cea565e-17b5-4fab-af86-298e0459f5d2
名前 / ファイル ライセンス アクション
tkk-v58n1p47-56 tkk-v58n1p47-56 (482.7 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2021-09-27
タイトル
タイトル 学習に特異的な困難を示す生徒の認知特性に配慮した見本合わせ法を用いた英単語指導法の検討
タイトル
タイトル Using Matching-to-Sample Tasks to Teach English Words to Two Japanese Students With Specific Learning Difficulties : Consideration of Their Cognitive Functions
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 認知特性
キーワード
主題Scheme Other
主題 英語指導
キーワード
主題Scheme Other
主題 刺激等価性
キーワード
主題Scheme Other
主題 トライアングル・モデル
キーワード
主題Scheme Other
主題 発達障害
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 cognitive function
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning English words
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 equivalence relation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 triangle model
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 adolescents with developmental disorders
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者 上岡, 清乃

× 上岡, 清乃

上岡, 清乃

Search repository
北岡, 智子

× 北岡, 智子

北岡, 智子

Search repository
鈴木, 恵太

× 鈴木, 恵太

鈴木, 恵太

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 93191
姓名 KAMIOKA, Sayano
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 93192
姓名 KITAOKA, Tomoko
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 93193
姓名 SUZUKI, Keita
著者(機関)
値 北里大学大学院医療系研究科, 高知大学大学院総合人間自然科学研究科
著者(機関)
値 TECHNO CRAFT KOCHI
著者(機関)
値 岩手大学教育学部
登録日
日付 2021-09-27
書誌情報 特殊教育学研究

巻 58, 号 1, p. 47-56, 発行日 2020-05-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21865132
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 03873374
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、英語学習に特異的な困難を示す中高生2名(生徒A、生徒B)を対象とし、認知特性に応じ、かつ英語の言語体系を考慮した英語学習法の指導効果について検討した。両名とも全般的知的機能は平均の下から平均の領域であったが、細部の視覚分析やプランニング能力が認知的な弱さとして考えられた。一方、認知的な強さとしては、ワーキングメモリーや言語概念、言語表現といった能力が考えられた。英語学習は英単語の読みと意味を習得するための英単語指導を行った。指導は刺激等価性を基盤とした見本合わせ法を実施し、音韻的側面を習得するためのフラッシュカード課題や、意味的側面を習得するためのマッチング課題などを行った。結果から、指導開始前のプレテストに比して指導終了後のポストテストにて大幅な成績の向上が認められた。ここから、認知特性に応じ、かつ言語体系の違いに考慮した指導法の指導効果が示唆された。
Abstract
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of the present study was to examine effects of instruction that considered individual students' cognitive functions on the students' learning of English words. The participants were 2 Japanese students, student A (14 years old, junior high school) and student B (16 years old, high school), both of whom had specifıc diffıculties learning English. Their intellectual levels were below average and average, respectively, and their test results suggested cognitive weaknesses, specifically with planning ability and the visual analysis of details. On the other hand, student A's cognitive strengths included working memory and successive processes, and student B's, verbal comprehension and expression. The instruction focused on the reading and semantics of English words. Flash cards and matching-to-sample tasks were used to teach phonetic and semantic aspects of English words, respectively. Both instructional methods were constructed based on stimulus equivalence. The 2 participants were taught individually; the instruction sessions were held 10 times, once a week, for 20-40 minutes each time. Student A was taught 64 words; student B, 63. The effects of the instruction were evaluated with a 70-word English vocabulary test. The students took the English vocabulary test 3 times: before instruction (pre-test), immediately following completion of the 10 training sessions (post-test 1), and 4-7 months after instruction (post-test 2). On the pre-test, the students answered 8% and 10% of the items correctly, respectively, whereas on the post-test that they took immediately after the final instruction session, they answered 77% and 97% of the items correctly, respectively. Their performance on both post-tests showed great improvement compared with their pre-test scores. These results suggest the educational effectiveness of instruction that takes individual students' cognitive function into account.
抄録(URL)
表示名 学習に特異的な困難を示す生徒の認知特性に配慮した見本合わせ法を用いた英単語指導法の検討
URL https://www.jstage.jst.go.jp/article/tokkyou/58/1/58_47/_article/-char/ja
出版者
出版者 日本特殊教育学会
権利
権利情報 © 2020 日本特殊教育学会
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00172513
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 info:doi/10.6033/tokkyou.58.47
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:49:33.541972
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3