ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 教育 Education
  2. 01 学術雑誌掲載論文

コーピング・レパートリー拡大によるストレス対処の自信の獲得―ワークシートと話し合い活動の効果の検討―

https://iwate-u.repo.nii.ac.jp/records/12672
https://iwate-u.repo.nii.ac.jp/records/12672
db4a7d8b-2b3e-4343-8e3c-ce17fa8e7181
名前 / ファイル ライセンス アクション
jasp-v6p71-81.pdf jasp-v6p71-81.pdf (1.6 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2014-11-20
タイトル
タイトル コーピング・レパートリー拡大によるストレス対処の自信の獲得―ワークシートと話し合い活動の効果の検討―
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ストレス・マネジメント
キーワード
主題Scheme Other
主題 心理教育プログラム
キーワード
主題Scheme Other
主題 コーピング柔軟性
キーワード
主題Scheme Other
主題 認知行動療法
キーワード
主題Scheme Other
主題 高校生
キーワード
主題Scheme Other
主題 stress management
キーワード
主題Scheme Other
主題 psychoeducational program
キーワード
主題Scheme Other
主題 flexibility in coping
キーワード
主題Scheme Other
主題 cognitive behavioral therapy
キーワード
主題Scheme Other
主題 high school student
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者 山本, 奬

× 山本, 奬

山本, 奬

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 70400
姓名 YAMAMOTO, Susumu
著者(機関)
値 岩手大学
登録日
日付 2014-11-20
書誌情報 日本学校心理士会年報

巻 6, p. 71-81, 発行日 2014-01-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2185-4602
Abstract
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は,まず高校生683人を対象に質問紙調査を行い,学校教育で用いられる「ストレス対処」という用語と,ストレス反応及び認知的評価との関係を検討し,次に高校生47人を対象に,コーピング・レパートリーの拡大によりストレス対処の自信を向上させることをねらいとした指導プラグラムを行い,その効果を検討したものである。そこでは,ワークシートを用いた個人作業と話し合い活動の有効性とコーピングの種類による効果の違いが検討された。その結果,学習前は,コーピングの豊富さがストレス対処の自信につながっていないこと,ワークシートだけではストレス対処の自信が向上しないことが明らにされた。それは話し合い活動を行い,他者のコーピング様式を取り入れた段階で,はじめて向上するものであった。そこで有効にはたらいたコーピングは問題焦点型の認知的コーピングのみであり,認知的・行動的情動焦点型のコーピングはいずれも効果はなく,問題焦点型の行動的コーピングに関する話し合い活動は,むしろ阻害要因となることが分かった。これらは,学校における心理教育の実態と符合しないものであり,その課題が指摘された。
Abstract
内容記述タイプ Other
内容記述 The effectiveness of a coping strategy class on high school students' coping with stress was examined in this study. First, high school students (N=683) completed questionnaires which measured the relationship between "coping with stress" and stress responses and cognitive appraisal. Next, a class, aimed at increasing students' confidence in coping with stress by enlarging their coping repertoire, was conducted for 47 high school students. The effectiveness of the worksheet and discussions offered in the class was then examined. This study also examined how the effectiveness differed depending on the type of coping strategies. Results showed that discussion was an effective method of instruction while the worksheet alone was ineffective. Problem-focused cognitive coping strategies were the only form of coping strategy that effectively instilled confidence. Discussing emotion-focused coping strategies was ineffective. Discussing problem-focused behavioral coping strategies was also obstructive.
出版者
出版者 日本学校心理士会
その他のタイトル
その他のタイトル Gaining Confidence in Coping with Stress by Expanding Coping Repertoire: A Study of the Effectiveness of Worksheets and Discussions
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:39:08.811492
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3