ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 020 教育 Education
  2. 01 学術雑誌掲載論文

震災後2年間の活動報告:学校心理士による子どもと学校への支援-第35回International School Psychology Association年次大会での発表をもとに-

https://iwate-u.repo.nii.ac.jp/records/12674
https://iwate-u.repo.nii.ac.jp/records/12674
c765bb96-ee5d-41c6-a401-03cb40d3548b
名前 / ファイル ライセンス アクション
arjasp-n6p115-128.pdf arjasp-n6p115-128.pdf (1.8 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2014-11-25
タイトル
タイトル 震災後2年間の活動報告:学校心理士による子どもと学校への支援-第35回International School Psychology Association年次大会での発表をもとに-
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 心的外傷後成長
キーワード
主題Scheme Other
主題 サポートチーム形成
キーワード
主題Scheme Other
主題 異文化コンサルテーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 post traumatic growth
キーワード
主題Scheme Other
主題 support team building
キーワード
主題Scheme Other
主題 cross-cultural support
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者 西山, 久子

× 西山, 久子

西山, 久子

Search repository
我妻, 則明

× 我妻, 則明

我妻, 則明

Search repository
瀧野, 揚三

× 瀧野, 揚三

瀧野, 揚三

Search repository
Pfohl, Bill(USA)

× Pfohl, Bill(USA)

Pfohl, Bill(USA)

Search repository
大野, 精一

× 大野, 精一

大野, 精一

Search repository
石隈, 利紀

× 石隈, 利紀

石隈, 利紀

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 70409
姓名 NISHIYAMA, Hisako
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 70410
姓名 AZUMA, Noriaki
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 70411
姓名 TAKINO, Yozo
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 70412
姓名 PFOHL, Bill(USA)
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 70413
姓名 ONO, Seiichi
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 70414
姓名 ISHIKUMA, Toshinori
著者(機関)
値 東日本大震災 子ども・学校支援チーム
登録日
日付 2014-11-25
書誌情報 日本学校心理士会年報

巻 6, p. 115-128, 発行日 2014-03-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2185-4602
Abstract
内容記述タイプ Other
内容記述 東日本大震災子ども・学校支援チームが,震災直後2011 年3月11 日からチームとして行ってきた支援活動を,被災地に在住する支援者と遠隔地に在住する支援者との立場からまとめ,チームとしての形成過程について整理した。そして活動全体に対し,文化の違いを越え,危機介入の専門家がコンサルテーションを行い,さらにそれらの意義を,異文化圏の心理・教育の実践的専門家が集う,第35回International School Psychology Association年次大会で報告した。チームの活動を共有する語りと記録の往還の成果としては,学級担任制が中心となる日本の学校で,学校心理学・学校教育相談などの側面から,学校心理士が行える活動が示され,今後さらに獲得すべき力量が明確化された。また,遠隔地の者・異文化にある者から支援できる側面が明らかになり,その中核となる情報の共有の重要性が確認された。課題としては,他の文化に向けてこの経験を役立てるには,体験の般化をさらに進める必要性があることが示された。
Abstract
内容記述タイプ Other
内容記述 Activities following the Great East Japan Earthquakes Child using the School Support Team used a team building process and international supporting experience. The recovery and growth activities were reviewed by outside supporters as well as inside supporters who were also affected by this event. Cross-cultural consultation was provided by an international crisis intervention specialist over two years. This entire process was reported at the 35th International School Psychology Association annual meeting held in Porto Portugal in which the practical specialists of the psychology and the education were gathered. It is believed that the team building process which included on-going communication of narratives and reports on every aspect and progress concerning the difficulties in supporting children and schools in the affected areas facilitated recovery and provided the necessary psychological support. As a result of the overall consultation and supporting process both within Japan and from outside, the findings showed team facilitation and the abilities and knowledge of the Japanese school psychologists using assistance of outside and overseas supporters helped the main supporters in the affected areas, and gave important information about the psychological and physical needs of those in the affected areas. Finally, in order to make this experience useful for future help to people from different cultural backgrounds, it was shown that our experience was common to others experiencing overwhelming natural disasters.
出版者
出版者 日本学校心理士会
その他のタイトル
その他のタイトル Two Years after the Great East Japan Earthquakes: Japanese School Psychologists' Support Growth and Recovery Activities for Children and Schools.
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:39:06.913503
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3