WEKO3
インデックスリンク
アイテム
生物の階層性と系統進化による統一的理解を図る中学校理科カリキュラムの提案 : 現代生物教育の動向と誤概念分析から見据えた「生命」領域
https://iwate-u.repo.nii.ac.jp/records/15394
https://iwate-u.repo.nii.ac.jp/records/15394e755c1b5-f1d7-4fd5-8f85-1b14bf5b19f3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-09-14 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 生物の階層性と系統進化による統一的理解を図る中学校理科カリキュラムの提案 : 現代生物教育の動向と誤概念分析から見据えた「生命」領域 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Proposal for a Life Science Curriculum towards a Unified Understanding of Biology by Hierarchal Level of Biology and Evolution | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Unified Understanding of Biology | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Hierarchal Level of Biology | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Genetic Variation | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Modern Synthesis | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
著者 |
名倉, 昌巳
× 名倉, 昌巳
× 松本, 伸示
|
|||||||||
著者別名 | ||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||
識別子 | 93132 | |||||||||
姓名 | NAGURA, Masami | |||||||||
著者別名 | ||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||
識別子 | 93133 | |||||||||
姓名 | MATSUMOTO, Shinji | |||||||||
著者(機関) | ||||||||||
値 | 岩手大学 | |||||||||
著者(機関) | ||||||||||
値 | 兵庫教育大学 | |||||||||
登録日 | ||||||||||
日付 | 2021-09-14 | |||||||||
書誌情報 |
科学教育研究 巻 45, 号 2, p. 234-245, 発行日 2021-07-16 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 21885338 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 03864553 | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Despite the accidental and purposeless nature of “biological evolution,” there is no end to the “Naturalistic Fallacy” borrowed for value judgment during social change. A previous study shows that elementary school students hold many misunderstandings concerning “biological evolution”; for example, several misconceptions such as “Lamarckism” and “teleology” (which are frequently applied even by university students). It has been pointed out that modern biology, which floats in a great sea of knowledge, should be integrated by “biological evolution.” Therefore, in this study, based on this “unified understanding of biology,” lower secondary school science was integrated from the viewpoints of “acquisition of scientific evolutionary concepts” and “elimination of misconceptions,” in order to examine the learning content and structure of biology education. By analyzing the data obtained from descriptions of the two tasks in the classes of two units (genetics and ecosystem) among lower secondary school students, it was suggested that a “unified understanding of biology” contributes to avoiding misuse of “evolution”. In conclusion, we proposed a curriculum that uses evolution as an overarching theme to integrate five units (classification, cells, genetics, evolution, and ecosystem) to create a new biology course. | |||||||||
抄録(URL) | ||||||||||
表示名 | 生物の階層性と系統進化による統一的理解を図る中学校理科カリキュラムの提案 : 現代生物教育の動向と誤概念分析から見据えた「生命」領域 | |||||||||
URL | https://www.jstage.jst.go.jp/article/jssej/45/2/45_234/_article/-char/ja | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 日本科学教育学会 | |||||||||
権利 | ||||||||||
権利情報 | © 2021 日本科学教育学会 | |||||||||
NCID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN00036978 | |||||||||
DOI | ||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||
識別子タイプ | DOI | |||||||||
関連識別子 | info:doi/10.14935/jssej.45.234 | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |