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仮想粘土の粒子ベース・ビジュアルシミュレーション
https://iwate-u.repo.nii.ac.jp/records/9993
https://iwate-u.repo.nii.ac.jp/records/99935339f2bf-e797-4861-b398-62aaa33a4398
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||
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公開日 | 2010-10-05 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 仮想粘土の粒子ベース・ビジュアルシミュレーション | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||
著者 |
小田, 泰行
× 小田, 泰行
× 村岡, 一信
× 千葉, 則茂
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著者別名 | ||||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||||
識別子 | 62101 | |||||||||||
姓名 | ODA, YASUYUKI | |||||||||||
著者別名 | ||||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||||
識別子 | 62102 | |||||||||||
姓名 | MURAOKA, KAZUNOBU | |||||||||||
著者別名 | ||||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||||
識別子 | 62103 | |||||||||||
姓名 | CHIBA, NORISHIGE | |||||||||||
著者(機関) | ||||||||||||
値 | 岩手大学大学院工学研究科 | |||||||||||
著者(機関) | ||||||||||||
値 | 岩手大学工学部情報システム工学科 | |||||||||||
著者(機関) | ||||||||||||
値 | 岩手大学工学部情報システム工学科 | |||||||||||
登録日 | ||||||||||||
日付 | 2010-10-05 | |||||||||||
書誌情報 |
情報処理学会論文誌 巻 42, 号 5, p. 1142-1150, 発行日 2001-05-15 |
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ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 1882-7764 | |||||||||||
Abstract | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 形状モデリングにおいて, 粘土を扱うような直感的な変形操作, すなわち, 圧したり, 曲げたり, 延ばしたりするという素朴な変形操作が可能であれば, バーチャルな粘土細工が実現でき, 教育あるいは芸術的創作活動のための造形ツールとして広い応用が期待できる. 本論文では, 粘土の形状変形のシミュレーションモデルとして, 相互作用力の働く粒子群を用いた粒子ベースの粘土モデルを提案する. 本モデルは, 重力, 粒子間に働く斥力, 引力, 摩擦力などの特殊な作用力, および外力のもとで運動する粒子群により, 粘土の形状変形を実現する. 粘土は, 外力によって変形され, 外力を取り除いても変形したままの形で残るという可塑性の性質を持つが, 本モデルでは, 粘土の可塑性が実現でき, 圧す, 曲げる, 延ばす, などの基本的な変形操作のシミュレーションが可能である. In the shape modeling of deformable objects for Computer Graphics or Virtual Reality, if the intuitive physical modification operations as those used in real clay craft, e.g., simple modification operations like pressing, bending and extending, are possible, "virtual clay craft" would be realizable. Such a realistic shape modeling technique has many applications in the areas of education, art, amusement, virtual reality, and so on. In this paper, we propose a clay model implemented by employing the particle based numerical simulation method where every pair of particles receives specific virtual mutual forces each other. These virtual forces consist of gravity, attractive force, repulsive force, friction force and external force that realize clay-like deformation of objects. Actual clay has the property of plasticity where its shape remains as it was after the external forces are removed. Our clay model realizes not only the fundamental modification operations applied to clay but also the plasticity. | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 情報処理学会 | |||||||||||
権利 | ||||||||||||
権利情報 | (c) 情報処理学会 | |||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||
その他のタイトル | Particle-based Visual Simulation of Virtual Clay | |||||||||||
その他のタイトル | ||||||||||||
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著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |