Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2008-02-06 |
タイトル |
|
|
タイトル |
中学技術科教材のビデオ化による学習促進効果について : 切削のしくみ(2)教材と授業の評価 |
タイトル |
|
|
タイトル |
The Learning Facilitation Effects of the Videotaped Teaching-Materials in High School Technology Education : Evaluation of Teaching Materials |
|
言語 |
en |
著者 |
倉島, 敬治
佐藤, 恭三
竹田, 紀男
|
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
KURASHIMA, Keiji |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
SATO, Kyozo |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
TAKEDA, Norio |
著者(機関) |
|
|
|
岩手大学教育学部附属教育工学センター |
著者(機関) |
|
|
|
岩手大学教育学部, 技術科 |
著者(機関) |
|
|
|
岩手大学教育学部, 附属中学校 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
中学技術科 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ビデオ |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
切削のしくみ |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
学習促進効果 |
Abstract |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The videotaped teaching materials relating to the cutting mechanism were presented as a trial in the classes and the difference in the learning facilitation was compared : static materials, like figures and pictures were compared with dynamic materials like videotaped records in order to obtain some data available for the teaching-material improvement. Subjects were the first and first and second grade Junior High School students and the Engineering students of Technical Senior High School. The results suggest that as compared with the static materials, the dynamic materials (VTR) are more effective in learning motivation than learning facilitation. The authors have to further discuss the data obtained in the whole teaching process including the method of model presentation. |
出版者 |
|
|
出版者 |
岩手大学教育学部附属教育工学センター |
登録日 |
|
|
日付 |
2008-02-06 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15113/00011167 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00057504 |
書誌情報 |
教育工学研究
巻 2,
p. 11-18,
発行日 1980-03
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0285-2128 |